Sahabat..Ku Mencintaimu Kerana ALLAH




Ali dan Ahmad merupakan org yg hidup dalam serba kekurangan.
Mereka berdua berkawan baik.Setiap kali selepas sehari berusaha mencari rezeki,mereka akan singgah ke masjid dan berdoa.

Ahmad bertanya,
"Kau berdoa apa harini Ali?"
Ali menjawab,"aku berdoa agar dikurniakan rezeki yg lebih,bulan ini perbelanjaanku lebih dari biasa...engkau pula beroda apa?
Ahmad hanya tersenyum tanpa jawapan.

Keesokannya,Ali memberitahu Ahmad doanya makbul kerana majikannya memberikan bonus.
Ali berkata,"Harini aku ingin berdoa semoga isteriku selamat bersalin."
Kemudian mereka berdua pun msuk kedalam masjid dan berdoa.
Usai berdoa,Ali bertanya kepada Ahmad apa yg dia berdoa pada harini tetapi Ahmad masih lagi tersenyum,masih tiada jawapan.

Beberapa hari kemudian Ali memberitahu Ahmad bahawa isterinya selamat bersalin.Katanya,"Tidak sangka doaku sgt makbul,alhamdulillah."
ahmad berkata,"Tahniah Ali,aku harap anakku sembuh dari penyakitnya."Ali bertanya,"kenapa dengan anak kau?""Anakku sakit tenat beberapa hari ini,aku bimbang Ali."Ali berkata,"Kau jgn risau,doalah kuat2 skit."Kemudian keduanya msk ke masjid.

Beberapa hari kemudian Ali bertanya,"Bagaimana keadaan anak kau AHmad?""Macamtu saja,tidak berlaku bnyk perubahan."
"aku tidak sgka doaku sgt makbul tetapi kau...."Ahmad bertanya,"Kenapa dengan aku?"Ali menjawab,"aku lihat doamu tidak makbul Ahmad."
Ahmad tersenyum....Ali pun menjadi hairan lantas berkata,"Doamu tidak makbul tetapi kau masih tersenyum?"Ahmad menjawab,"Sebenarnya doaku telah banyak dimakbulkan Allah,Alhamdulillah."
Kemudian Ali berkata,"Tetapi tidak melihat sebarang perubahan pada diri kau."
Ahmad tersenyum dan berkata,"Doaku sejak dari dulu hanyalah untukmu wahai sahabatku. Aku berdoa agar Allah memakbulkan setiap doa yang engkau piinta kepadaNya."

Semoga mendapat iktibar...
Ketahuilah doa kita untuk org lain itu lebih tinggi disisi Allah...
Selamat berdoa.....(^_^)

Dipetik dan diubahsuai dari Majalah Solusi isu 22,Doa,Mustajab atau Terhijab.

No comments:

Post a Comment